menusearch
parslumier.ir

آشنایی با الکل چوب

قبلی
فروش فرمولاسیون مواد شوینده
فروش فرمولاسیون مواد شوینده
مشاهده
مواد شوینده صنعتی
مواد شوینده صنعتی
مشاهده
شوینده های خاص
شوینده های خاص
مشاهده
۱۳۹۷/۸/۱۸ جمعه
(0)
(0)
آشنایی با الکل چوب
آشنایی با الکل چوب
الکل چوب
متانول یا متیل الکل یا الکل متیلیک یا الکل چوب که ساده ترین نوع الکل هاست با فرمول شیمیایی CH3OH شناخته می‌شود. متانول از فعالیت بی هوازی گونه های زیادی از باکتری ها تولید می‌شود و در نتیجه مقدار اندکی از بخار متانول وارد جو می‌شود و پس از چندین روز به وسیله اکسیژن و با کمک نور خورشید اکسید شده و به آب و دی اکسید کربن تبدیل می‌گردد. البته در فرایند سوختن متانول هم از نظر مواد بدست آمده چنین اتفاقی رخ می‌دهد ولی بسیار سریعتر. در ضمن شعله سوختن متانول بی رنگ است و باید مراقب باشیم تا با شعله آن دچار سوختگی نشویم.
در سال 1923 شیمیدان آلمانی، ماتیاس پیر، متانول را از گاز سنتز تولید کرد. در این فرایند، از کرومات روی به عنوان کاتالیزور استفاده می‌شد و واکنش در شرایط سختی مانند فشار 1000-300 اتمسفر و دمای 400 درجه سانتی گراد انجام می‌گرفت. در شیوه مدرن تولید متانول، از کاتالیزورهایی استفاده می‌شود که در فشارهای پائین عمل می‌کنند و کارایی موثرتری دارند. امروزه گاز سنتز مورد نظر برای تولید متانول مانند گذشته از زغال بدست نمی‌آید، بلکه از واکنش متان موجود در گازهای طبیعی تحت فشار ملایم 10-20 اتمسفر و دمای 850 درجه سانتی گراد با بخار آب و در مجاورت کاتالیزور نیکل تولید می‌شود.CO و H2 تولید شده، تحت تاثیر کاتالیزوری که مخلوطی از مس و اکسید روی و آلومینیوم است، واکنش داده و متانول ایجاد می‌کنند. این کاتالیزور اولین بار در سال1966 توسط ICI استفاده شد. این واکنش در فشار 50-100 اتمسفر و دمای 250 درجه سانتی گراد صورت می‌گیرد. روش دیگر تولید متانول، واکنش دی اکسید کربن با هیدروژن اضافی است که تولید متانول و آب می‌کند.
تاریخچه و کاربرد متانول
متانول نخستین بار توسطA mittasch در سال 1913 از مونواکسید کربن و هیدروژن در مجاورت کاتالیست آهن تهیه شد و ده سال بعد در سال 1923 با استفاده از کاتالیست های کرم و روی اولین واحد سنتز متانول صنعتی بوسیله badische anilin-und مورد بهره برداری قرار گرفت.
به عنوان ضد یخ، حلال و سوخت بکار برده می‌شود. از متانول برای تقلیب اتانول نیز استفاده می‌شود، این عمل به منظور غیر قابل شرب نمودن اتانولی که برای مصارف صنعتی تولید می‌شود انجام می‌پذیرد بدین منظور از مواد دیگری چون بریدن و تربانتین نیز استفاده می‌شود. متانول به صورت محدود به عنوان سوخت در موتورهایی با سیستم احتراق داخلی استفاده می‌شود. متانول تولید شده از چوب و سایر ترکیبات آلی را متانول آلی یا بیو الکل می‌نامند که یک منبع تجدید شدنی برای سوخت است و می‌تواند جایگزین مشتقات نفت خام شود. با این همه، از بیو الکل100 درصد نمی‌توان در ماشین های دیزلی بدون ایجاد تغییر در موتور ماشین استفاده کرد. متانول به عنوان حلال، ضد یخ و در تهیه سایر ترکیبات شیمیایی استفاده می‌شود. 40 درصد از متانول تولیدی برای تهیه فرمالدئید استفاده می‌شود که آن هم در تهیه پلاستیک، تخته سه لایی، رنگ و مواد منفجره استفاده می‌شود. برای تغییر ماهیت اتانول صنعتی و جلوگیری از کاربرد آن به عنوان نوشیدنی، مقداری متانول به آن اضافه می‌کنند. دی متیل اتر از مشتقات متانول است که به جایcfcها در افشانه های آتروسل به عنوان پیشرانه استفاده می‌شود.
اثرات
اثرات متانول را می‌توان در چندین نقطه از بدن پیگیری کرد. در دستگاه عصبی باعث بروز گیجی، سردرد، سرگیجه، تشنج و گاهی افت هوشیاری می‌شود. در سی تی اسکن از مغز دیده شده که گاهی ضایعاتی مشابه با بیماران مبتلا به پارکینسون در مغز افراد مسموم دیده می‌شود. در چشم ایجاد دوبینی، ترس از نور، احساس دیدن طوفان برفی، تاری دید، کاهش میدان بینایی و کوری می‌کند. اثرات متانول در دستگاه گوارش مشابه با اتانول بوده و با تهوع، استفراغ، درد شکمی همراه است. بعضی از افراد با وجود مصرف میزان فراوان متانول هیچ علامت گوارشی ندارند. در دستگاه قلبی ممکن است منجر به افت در فشار خون و ضربان قلب شود. از اثرات دیگر الکل که شایع بوده و در اثر عدم درمان می‌تواند دائم العمر بر زندگی فرد تاثیر بگذارد بروز افت قند خون است. در هر فرد با مسمومیت با الکل باید قند خون بررسی شود.
مسمومیت با الکل چوب
هر فرد مشکوک را باید به اورژانس رساند. بنابراین اولین اقدام تماس با اورژانس پیش بیمارستانی است. عدم وجود مهار در فرد مسموم عاملی برای آسیب به دیگران است که باید احتیاط لازم را به عمل آورد. به دلیل افت در هوشیاری باید بیمار را بر یک پهلو خواباند تا در صورت بروز استفراغ مواد غذایی وارد مجاری هوایی نشود. یکی از نکات جالب برای درمان مسمومیت با متانول، اتانول است. در این روش به واسطه تداخل ما بین اتانول و متانول، در تغییر و دگرگونی متانول در کبد تغییراتی ایجاد می‌شود که از بروز اثرات سمی ممانعت بعمل می‌آورد. در واقع افرادی که مصرف اتانول و متانول همزمان دارند خطر آسیب چشمی کاهش یافته است. اگر فردی متانول به تنهایی مصرف کرده باشد شرایط بشدت وخیم تر خواهد بود. بسیاری از بیماران به منظور رفع مسمومیت نیازمند دیالیز اورژانسی می‌شوند.
اثرات زیست محیطی
در اثر ورود به محیط زیست می‌تواند باعث آلودگی آب های جاری و زیر زمینی شده و بر روی سلسله اعصاب آبزیان اثر منفی و کشنده بگذارد.
در اثر تبخیر باعث آلودگی هوا شده و در غلظت های در حد دهم میلی گرم و در متر مکعب هوا می‌تواند صدمات جبران ناپذیری بر اعصاب مصرف کننده بگذارد.
الکل چوب باعث مرگ می‌شود؟
الکل چوب در تولید الکل های دست ساز باعث کوری، نارسایی کلیوی و مرگ می‌شود بنابراین مردم از مصرف هر گونه الکل خود داری کرده. مصرف کنندگان با دیدن علائم مسمومیت باید سریعا به واحد مسمومیت وزارت بهداشت و مراکز مستقر در شهرها مراجعه کرده و سریعا تحت درمان قرار گیرند. در حدود نیم ساعت تا جهار ساعت علائم اولیه مسمومیت ایجاد می‌شود که به صورت تهوع، درد شکمی، سردرد، گیجی، استفراغ، خواب الودگی و تضعیف دستگاه اعصاب مرکزی همراه است. این علائم به دلیل اینکه خود به خود بهبود می‌یابد افراد به مراکز درمانی مراجعه نمی‌کنند اما باید هر چه سریعتر تحت درمان قرار گیرند. چرا که دوره نهفته در مسمومیت وجود دارد. این دوره نهفته 6 تا 24 ساعت پس از مصرف طول می‌کشد علائم عمده ای ندارد اما باعث اختلال در کارکرد بینایی در طیفی از تاری دید، هراس ازنور، دوبینی و حتی کوری کامل نمایان می‌شود. گاهی شروع علائم تا 72 ساعت با تاخیر ظاهر می‌شود و در صورت شدت علائم ممکن است به علت تضعیف اعصاب مرکزی و تغییرات متابولیسم فرد مصرف کننده فوت کند.
نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

1 نظر